Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Hemnet Group delårsrapport Q2 2024

18 juli 2024

 | regulatoriska

Sammanfattning för perioden april-juni 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 51,3 procent till 405,0 (267,6) MSEK
  • EBITDA ökade 53,7 procent till 216,2 (140,7) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 60,7 procent till 195,6 (121,7) MSEK
  • ARPL, genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade 51,6 procent till 6 274 (4 138) SEK

Sammanfattning för perioden januari-juni 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 43,8 procent till 658,4 (457,7) MSEK
  • EBITDA ökade 47,4 procent till 335,9 (227,9) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 55,2 procent till 294,5 (189,8) MSEK
  • ARPL, genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade 44,0 procent till 5 695 (3 956) SEK

 

 

apr-jun

jan-jun

Rullande 12 mån

Helår

(MSEK, om inte annat anges)

2024

2023

Förändring

2024

2023

Förändring

slutar jun 2024

2023

Nettoomsättning

405,0

267,6

51,3%

658,4

457,7

43,8%

1 205,4

1 004,7

EBITDA*

216,2

140,7

53,7%

335,9

227,9

47,4%

633,5

525,5

EBITDA-marginal*, %

53,4%

52,6%

0,8 p.e.

51,0%

49,8%

1,2 p.e.

52,6%

52,3%

Rörelseresultat*

195,6

121,7

60,7%

294,5

189,8

55,2%

552,9

448,2

Resultat efter skatt

148,7

91,9

61,8%

221,1

142,6

55,0%

417,2

338,7

Resultat per aktie­, före utspädning, SEK1

1,55

0,94

64,9%

2,30

1,45

58,6%

4,32

3,47

Resultat per aktie­, efter utspädning, SEK1

1,54

0,94

63,8%

2,29

1,45

57,9%

4,31

3,47

Kassaflöde från den löpande verksamheten

204,8

125,7

62,9%

295,3

199,4

48,1%

491,8

395,9


* Alternativa nyckeltal, se sidor 17-19 för beräkning och definitioner.
¹ Beräkningen av utspädning av antalet aktie­r görs baserat på det antal dagar som incitamentsprogrammen varit aktiva under respektive period.


VD har ordet

Höjdpunkter från verksamheten

  • Nettoomsättningen för andra kvartalet ökade med 51,3 procent och uppgick till 405,0 (267,6) MSEK
  • Genomsnittlig intäkt per publicerat objekt (ARPL) ökade med 51,6 procent till 6 274 (4 138) SEK. Ökningen drevs främst av en växande efterfrågan av tilläggsprodukt­er och i synnerhet en ökad konvertering till Hemnet Premium
  • EBITDA ökade 53,7 procent till 216,2 (140,7) MSEK och EBITDA-marginalen ökade till 53,4 procent (52,6)
  • 9 av 10 bostäder sålda i Sverige 2023 annonserades på Hemnet enligt uppdaterade siffror från Statistiska centralbyrån, SCB¹

Kommentarer

Hemnets starka resultat för andra kvartalet drevs huvudsakligen av en högre efterfrågan på våra tilläggsprodukt­er från bostads­säljare. Vi gynnades också av en stadig ökning av antalet publicerade annonser då de positiva trenderna på bostads­marknaden fortsatte med fler bostäder till salu, fler transaktioner och stigande bostads­priser.

 

Intäkterna från bostads­säljare ökade med 67,9 procent, och ARPL ökade med 51,6 procent. Denna tillväxt drevs huvudsakligen av en ökande efterfrågan på våra tilläggsprodukt­er, och som resultat har andelen av ARPL som kommer från dessa produkt­er mer än fördubblats jämfört med förra året. Den ökade försäljningen av våra tilläggsprodukt­er förklaras ytterligare av de förbättringar vi har gjort över tid i våra produkt­er, betalningsalternativ och köpflöde. Det är fantastiskt att se att vårt arbete och våra investeringar har önskad effekt och vi kommer att fortsätta kalibrera och förbättra vårt erbjudande. Vi är glada att våra paket är så populära bland Sveriges bostads­säljare och att majoriteten ger oss en 9 eller 10 (på en skala från 1 till 10) när de tillfrågas om de skulle rekommendera Hemnet till andra. Intäktsökningen från bostads­säljare drevs också av 10 procents ökning i antalet publicerade annonser samt pris.

 

Den 1 juli lanserade vi vår nya ersättningsmodell­ för mäklare som befäster vårt starka partnerskap med branschen och som är tyngre viktad mot försäljning av våra tilläggsprodukt­er och därmed bättre linjerad med Hemnets tillväxtstrategi. Den nya modell­en är utformad för att ge mäklarkontor som är aktiva partners ännu bättre möjligheter att tjäna mer på sitt partnerskap med Hemnet och vi ser detta som en av många möjligheter att stärka våra relationer med branschen.

 

Många av våra B2B-kunder, särskilt bostads­utvecklare, påverkas fortfarande av makroekonomiska faktorer. Detta påverkar våra B2B-intäkter, i synnerhet försäljningen av displayannonsering. Efterfrågan på våra etablerade B2B-produkt­er är dock fortsatt stabil, och vi ser potential i att fortsätta utveckla produkt­er som maximerar Hemnets värde för våra affärspartners.

 

Den 30 juni publicerade Statistiska centralbyrån sin data för bostads­försäljningar i Sverige 2023. En jämförelse mellan denna data och publicerade bostads­annonser på Hemnet visar att vi fortsätter att publicera 9 av 10 sålda bostäder i Sverige någon gång under försäljningscykeln, och att vi faktiskt har lyckats öka vår andel något jämfört med förra året. Med oöverträffad trafik som överstiger 40 miljoner besök per månad, 550% mer än den näst största aktören², är Hemnet den klara ledaren bland svenska bostads­portaler. Vår oöverträffade publik ger den bästa möjliga exponeringen för alla som säljer en bostad i Sverige och vi är fullt fokuserade på att göra vår plattform ännu mer effektiv och engagerande genom att fortsätta investera och utveckla inom alla våra produkt­områden och för alla våra olika målgrupper.

 

Cecilia Beck-Friis
VD
Juli 2024

¹ SCB juni 2024
² Google Analytics och SBAB:s kvartalsrapport, 2024:1

 

*****************************************

I samband med rapporten presenterar Hemnets VD Cecilia Beck-Friis och CFO Anders Örnulf resultatet klockan 10.00 CET. Efter presentationen kommer det även finnas möjlighet att ställa frågor. Presentationen hålls på engelska.

Presentationen kan följas i direktsändning via nedan länk. https://ir.financialhearings.com/hemnet-q2-report-2024

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048619

Rapporten och presentationsmaterial kommer att finnas tillgängliga på hemnetgroup.se.
 

*****************************************
För mer information kontakta:

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: [email protected]

Jessica Sjöberg, Chief Communication and Brand Officer
M: +46 730689933
E: [email protected]

 

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: [email protected]

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: [email protected]

Denna information är sådan information som Hemnet Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovan angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 08:00 CET.

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).


Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

Bilder

  • Cecilia Beck-Friis_CEO_Hemnet.jpg