Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Vår affärsmodell­

Vi vill ge alla möjligheten att hitta en plats att kalla sitt hem

Vi är övertygade om att en öppen och transparent bostads­marknad gynnar alla. Därför vill vi öppna upp och organisera bostads­marknaden så att fler får tillgång till den. För att lyckas med det samlar vi flest köpare, säljare och fastighetsmäklare på en och samma plats.

Vårt mål är att göra bostads­resan så enkel, effektiv och smidig som möjligt, för alla. Så att alla kan få en möjlighet att hitta en plats att kalla sitt hem.

  • 9/10 sålda bostäder i Sverige har annonserats på Hemnet
  • 42 miljoner besök per månad i genomsnitt

1Hemnet samt SCB, avser sucessionsmarknaden. 2Google Analytics.

Unik affärsmodell­ med starka nätverkseffekter

Hemnet har en stark, stabil och skalbar affärsmodell­ med fokus på att bygga bra produkt­er som hjälper alla aktörer på den svenska bostads­marknaden att uppfylla sina behov. Den har starka nätverkseffekter genom att den samlar alla aktörer på den svenska bostads­marknaden på samma ställe. Genom att dra nytta av denna position kan Hemnet utveckla produkt­er som möjliggör en närmare relation till våra konsumenter, samtidigt som vi svarar upp mot behoven hos alla kundgrupper med de effektivaste och mest relevanta produkt­erna och tjänsterna.

Genom att bygga vidare på vår position som det självklara valet för köpare och säljare skapar vi en effektivare bostads­marknad där alla intressenter har lättare att hitta varandra.

Besökare

9 av 10 av alla sålda bostäder i Sverige listas någon gång på Hemnet och vi har överlägset den största publiken av alla bostads­portaler i landet. Detta skapar de bästa möjliga förutsättningarna för alla deltagare på bostads­marknaden att mötas och bidrar till en effektivare bostads­marknad.

Bostads­säljare

Det mesta av Hemnets tillväxt och intäkter kommer från bostads­säljare, vilket gör att Hemnets affärsmodell­ sticker ut internationellt sett. För det första har Hemnet en direkt relation till bostads­säljaren som väljer annonspaket och betalar för tjänsten direkt till Hemnet. Detta ger Hemnet en effektiv kanal för att sälja produkt­er riktade till bostads­säljare. För det andra har Hemnet ett ömsesidigt värdeskapande partnerskap med fastighetsmäklare där Hemnet står för en betydande intäktsström till mäklarkontoren. En administrationsersättning betalas ut till alla mäklarkontor för att administrera och publicera en annons på Hemnet, och alla mäklarkontor har möjlighet att få provision för försäljningen av tilläggstjänster.

Fastighetsmäklare och andra företagspartners

Eftersom i stort sett alla köpare och säljare i Sverige finns på Hemnet är det en viktig marknadsföringskanal för företagskunder med verksamhet kopplad till bostads­marknaden eller angränsande branscher. Detta inkluderar fastighetsmäklare, bostads­utvecklare, banker och andra som driver affärer med koppling till innehållet på portalen. Idag kommer stora delar av intäkterna från dessa grupper från displayannonsering. Hemnet utvecklar dock kontinuerligt nya produkt­er och tjänster baserade på vår starka marknadsposition samt den stora och relevanta trafiken till Hemnet i syfte att bättre kunna möta våra företagskunders behov.