Hemnets Köparbarometer september 2023: Fortsatt minskade prisförväntningar

5 september 2023

För andra månaden i rad sjunker nu prisförväntningarna hos köpare på bostads­marknaden. Det visar resultatet från Hemnets Köparbarometer i september. Av de tillfrågande köparna uppgav 36 procent att de trodde på lägre priser de kommande sex månaderna. Det är en ökning med 2 procentenheter jämfört med motsvarande mätning i augusti.

Samtidigt var det 24 procent av köparna som uppgav att de tror på stigande bostads­priser den kommande sexmånadersperioden. Det är i nivå med motsvarande andel i augusti. Sammantaget innebär det en nettosiffra, skillnaden mellan de som tror på stigande och sjunkande priser, på -12 procentenheter. En minskningen med 2 procentenheter sedan augusti månads mätning.

Andel köpare som tror på:
stigande priser:
 24,2 procent (24,8% föregående månad)

sjunkande priser: 36,4 procent (34,7% föregående månad)
oförändrade priser:
 39,4 procent (40,5% föregående månad)

I undersökningen besvarar också respondenterna frågan om man planerar att köpa bostad de kommande sex månaderna. Sedan sommaren kan här ses en tydlig ökning. I septembers månads mätning låg denna köpbenägenhet på 43 procent, 9 procentenheter högre än bottennoteringen i november förra året. Och den högsta nivån för en septembermånad sedan 2020.

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker på Hemnet, kommenterar:

"Prisförväntningarna fortsatte ner något i september månads mätning och än så länge har aktiviteten på marknaden inte kommit upp i normala nivåer även om priserna fortsätter återhämtas. Antalet försäljningar ligger fortsatt förhållandevis lågt trots att tillflödet av nya bostäder till salu nu ökar. Vi ser dock nu en högre köpintention än tidigare, vilket talar för att aktiviteten kan komma att öka framöver. Men då behöver köpare och säljare har rimliga prisförväntningar om de ska kunna mötas”.

Chart

Hemnets Köparbarometer gick ut till 2 160 respondenter mellan 1-4 september.

För mer information, kontakta:

Erik Holmberg, marknadsanalytiker Hemnet
M: +46 72-55 88 050
E:

Om Hemnets Köparbarometer:
Köparbarometern är en undersökning där besökare på
hemnet.se, som planerar att köpa en bostad, svarar på frågan ”Hur tror du att bostads­priserna utvecklas där du bor, de närmaste 6 månaderna?”. Undersökningen har minst 600 respondenter och genomförs en gång i månaden. Den första undersökningen genomfördes i september 2017.

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”).
www.hemnet.se

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Twitter / Linkedin / Instagram