Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Hemnet lyfter vikten av synlighet i ny kampanj

24 mars 2025

 | icke regulatoriska

Idag den 24 mars lanserar Hemnet en ny reklamkampanj som belyser vikten av att synas för hela marknaden vid en bostads­affär. Kampanjen lyfter Hemnets roll som Sveriges ledande bostads­plattform och hur en öppen bostads­marknad skapar bättre affärer för både köpare och säljare.

För de allra flesta är bostaden den största ekonomiska tillgången. Men hur maximerar man chanserna till en framgångsrik bostads­affär? Svaret är enkelt – genom att synas där flest köpare och säljare möts. Det är kärnan i Hemnets nya kampanj som illustrerar det ologiska i att begränsa sin exponering.

I kampanjen får vi se människor som på okonventionella sätt försöker marknadsföra eller hitta en bostad, som genom klotter på stan, rektorn som passar på att meddela att han ska sälja sin bostad under sitt examensanförande, eller mamman som ber personalen på museet eftersöka hennes borttappade dotter - och samtidigt ropa ut att hon letar nytt hem. Scenerna blir en påminnelse om att ge sin bostads­affär en ordentlig chans genom Hemnet.

– För många av oss är en bostad det dyraste vi äger eller kommer att köpa. Med den här kampanjen vill med glimten i ögat och tillspetsade situationer påminna om vikten av att ge din bostads­affär de bästa förutsättningarna – och att Hemnet är den självklara platsen att göra det på, säger Lisa Farrar, COO på Hemnet.

Att synas på bostads­plattformen som samlar störst publik innebär också större sannolikhet att bostaden säljs till bästa pris.

– Som med all marknadsföring handlar det om att nå en så stor och relevant målgrupp som möjligt. Ju fler spekulanter som ser bostads­annonsen, desto fler potentiella besökare på visningen och fler besökare kan leda till fler budgivare, vilket är avgörande för att maximera slutpriset. Att inte synas på den mest välbesökta marknadsplatsen kan med andra ord bli en dyr affär, fortsätter Lisa.

Om kampanjen
Reklamkampanjen är framtagen i samarbete med Nord DDB och producerad av House DDB. Kampanjen kommer att synas brett under vecka 13–15 i bland annat sociala medier, radio, podcasts, utomhusreklam, printmedia och branschpress samt på Hemnet under våren.

Reklamfilmerna i kampanjen
https://www.youtube.com/watch?v=xsaCIhbcpYo
https://www.youtube.com/watch?v=eRFjm3APPF4

Hemnet i siffror

  • 1,9 miljoner besökare per vecka
  • 40 miljoner besök per månad
  • 1,1 miljarder annonsklick under 2024
  • 554 miljarder kr i totalt utropspris för bostads­annonser under 2024 (vilket motsvarar ca 9 % av Sveriges BNP)
  • 183 374 publicerade bostads­annonser under 2024
  • 30 dagar genomsnittlig försäljningstid
  • 16 gånger fler visningar för bostads­annonser jämfört med den näst största aktören på marknaden

För mer information, kontakta:
Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: [email protected]

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Linkedin / Instagram

Bilder

  • Bild Reklamkampanj
  • Bild Reklamkampanj 2
  • Bild Reklamkampanj 3