Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Få flyttar av ekonomiska skäl – trots kraftigt ökade kostnader

22 april 2025

 | icke regulatoriska

- Ny undersökning från Hemnet visar hushållens motståndskraft

Trots kraftiga räntehöjningar och ökade levnadskostnader under de senaste tre åren är det få svenskar som flyttar av ekonomiska skäl. En färsk undersökning från Hemnet visar att endast 9 procent av de som flyttat under denna period gjort det, helt eller delvis, för att hitta en billigare bostad.

När räntorna började stiga under våren 2022 växte oron för att många skulle tvingas sälja sina bostäder. Men Hemnets undersökning, som riktade sig till över 2 500 besökare på Hemnet, visar att den ekonomiska pressen i huvudsak har hanterats genom att hushållen anpassat sina utgifter – snarare än genom att flytta.

Den vanligaste orsaken till att flytta var istället ett behov av miljöombyte eller en förändrad livsstil. 30 procent av de som flyttat angav detta som skäl, särskilt bland personer över 45 år – en åldersgrupp där barn ofta flyttar hemifrån och boendebehoven förändras.

– Trots att många hushåll, särskilt de med höga bolån, har ställts inför stora ekonomiska påfrestningar de senaste åren, är det förhållandevis få som faktiskt har tvingats sälja sin bostad av ekonomiska skäl. Det är ett tydligt tecken på hushållens starka motståndskraft och en delförklaring till varför bostads­priserna inte sjönk så kraftigt som många hade befarat, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes på Hemnet mellan den 20 och 26 februari 2025 och besvarades av 2 556 personer. De som uppgett att de flyttat de senaste tre åren fick ange anledning/ar till sin flytt. De svarsalternativ som fanns var: behov av billigare bostad, behov av större bostad, flytt ihop med en annan person, miljöombyte/livsstilsförändring, nytt jobb eller studier, separation/skilsmässa eller annan anledning.

Hemnet i siffror

  • 1,9 miljoner besökare per vecka (enligt Orvesto Konsument)
  • 40 miljoner besök per månad
  • 1,1 miljarder annonsklick under 2024
  • 554 miljarder kr i totalt utropspris för bostads­annonser under 2024 (vilket motsvarar ca 9 % av Sveriges BNP)
  • 183 374 publicerade bostads­annonser under 2024
  • 30 dagars försäljningstid (median för 2024)
  • 16 gånger fler visningar för bostads­annonser jämfört med den näst största aktören på marknaden (successionsmarknaden under 2024)

För mer information, kontakta:
Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: [email protected]


Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Linkedin / Instagram

Bilder

  • Bostadsspekulant