Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Hemnet Group delårsrapport Q3 2024

24 oktober 2024

 | regulatoriska

Sammanfattning för perioden juli-september 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 36,8 procent till 372,1 (272,0) MSEK
  • EBITDA ökade 33,1 procent till 207,6 (156) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 35,6 procent till 185,7 (136,9) MSEK
  • ARPL, genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade 42,0 procent till 6 183 (4 353) SEK

Sammanfattning för perioden januari-september 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 41,2 procent till 1 030,5 (729,7) MSEK
  • EBITDA ökade 41,6 procent till 543,5 (383,9) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 47,0 procent till 480,2 (326,7) MSEK
  • ARPL, genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade 43,0 procent till 5 865 (4 101) SEK

jul-sepjan-sepRullande 12 månHelår
(MSEK, om inte annat anges)20242023Förändring20242023Förändringslutar sep 20242023
Nettoomsättning372,1272,036,8%1030,5729,741,2%1305,51004,7
EBITDA*207,6156,033,1%543,5383,941,6%685,1525,5
EBITDA-marginal*, %55,8%57,4%-1,6 p.e.52,7%52,6%0,1 p.e.52,5%52,3%
Rörelseresultat*185,7136,935,6%480,2326,747,0%601,7448,2
Periodens resultat efter skatt141,4102,837,5%362,5245,447,7%455,8338,7
Resultat per aktie­, före utspädning, SEK11,471,0638,7%3,772,5150,2%4,733,47
Resultat per aktie­, efter utspädning, SEK11,471,0638,7%3,762,5050,4%4,723,47
Kassaflöde från den löpande verksamheten131,9128,92,3%427,2328,330,1%494,8395,9

* Alternativa nyckeltal, se sidor 18-20 för beräkning och definitioner.

¹ Beräkningen av utspädning av antalet aktie­r görs baserat på det antal dagar som incitamentsprogrammen varit aktiva under respektive period.

VD har ordet

Höjdpunkter från verksamheten

  • Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade med 36,8 procent och uppgick till 372,1 (272,0) MSEK
  • Genomsnittlig intäkt per publicerat objekt (ARPL) ökade med 42,0 procent till 6 183 (4 353) SEK, drivet av ökad kundefterfrågan och stort engagemang från fastighetsmäklare
  • EBITDA ökade 33,1 procent till 207,6 (156,0) MSEK och EBITDA-marginalen minskade till 55,8 procent (57,4)
  • Lanseringen av den nya ersättningsmodell­en har tagits emot väl av fastighetsmäklare

Kommentarer
Hemnet rapporterar starkt resultat för tredje kvartalet, främst drivet av en fortsatt hög efterfrågan på tilläggsprodukt­er, där 2 av 3 bostads­säljare nu väljer Hemnet Plus eller Premium, i kombination med stort engagemang från fastighetsmäklare. Antalet nypublicerade bostads­annonser ökade med 2,8 procent jämfört med 2023.

Vi är nöjda med lanseringen av den nya ersättningsmodell­en, som introducerades den 1 juli, då fler mäklare lyfter fram fördelarna med våra tilläggstjänster och rekommenderar dem till sina kunder. Tillsammans med en fortsatt växande efterfrågan driver detta ökade engagemang från mäklare tillväxt. Intäkterna från bostads­säljare ökade med 46,5 procent under kvartalet, samtidigt som att ARPL-bidraget från Hemnet Premium mer än fördubblades jämfört med föregående år. Det är tydligt att våra kunder ser värdet i våra tilläggsprodukt­er när de säljer sin bostad, och den starka efterfrågan på våra största paket gör att vi känner oss trygga med att det finns utrymme att utöka vårt erbjudande för bostads­säljare under det kommande året.

I vårt B2B-segment ser vi en ökad efterfrågan på våra unika Hemnet-produkt­er i alla kundsegment. Samtidigt är vi medvetna om att många av våra partners, inklusive bostads­utvecklare, fortsatt står inför utmaningar till följd av osäkerheter på marknaden, vilket i sin tur påverkar intäkterna från displayannonsering.

Under kvartalet har vi genomfört flera produkt­förbättringar. Vi har bland annat förenklat för bostads­säljare att uppgradera sin annons, lagt till möjligheten att förnya annons även vid uppgradering till Premium, samt förbättrat funktion­aliteten för kommandeannonser för att öka vårt utbud i detta skede av bostads­resan. Vi är också glada över att se positiva resultat från våra ansträngningar att öka engagemanget genom att erbjuda en mer personlig upplevelse. Antalet inloggade användare växer stadigt och vi kan se att de som loggar in tillbringar betydligt mer tid på Hemnet och återkommer oftare jämfört med icke-inloggade användare. Detta är ett område vi kommer att fortsätta fokusera på eftersom vi vet att en upplevelse som är anpassad efter individuella preferenser är mer tilltalande för våra användare.

Svenskarnas stora intresse för bostäder och hem återspeglas i att Hemnet är en av landets största medieplattformar sett till räckvidd. Som ett resultat av ökad aktivitet på bostads­marknaden och vårt arbete med att erbjuda den bästa användarupplevelsen fortsatte engagemanget på våra plattformar att öka. Under kvartalet klickade svenskarna gemensamt på en Hemnet-annons över 304 miljoner gånger, en uppgång från 272 miljoner under samma period 2023. Detta engagemang understryker vår relevans på bostads­marknaden och bekräftar Hemnet som den självklara plattformen för bostads­sökande och säljare.

Cecilia Beck-Friis, VD
Oktober 2024

*****************************************

I samband med rapporten den 24 oktober presenterar Hemnets VD Cecilia Beck-Friis och CFO Anders Örnulf resultatet klockan 10.00 CET. Efter presentationen kommer det även finnas möjlighet att ställa frågor. Presentationen hålls på engelska.

Presentationen kan följas i direktsändning via den här länken.

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via den här länken. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.


Rapporten och presentationsmaterial kommer att finnas tillgängliga på hemnetgroup.se.

*****************************************

För mer information kontakta:

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: [email protected]

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: [email protected]

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: [email protected]

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

Bilder

  • Cecilia Beck Friis